Vraag & Antwoord over dierenfotografie

Rond de kerst vroeg ik op facebook wat jij nog zou willen leren over fotografie.
Hoogste tijd om jullie vragen te beantwoorden!

Hoe krijg je rennende dieren scherp met een compact camera?

✔ Bij fotografie heb je met enkele natuurkundige wetten te maken. Een compact camera heeft meestal beperkte mogelijkheden voor wat betreft het instellen van het diafragma en de sluitertijd. Daar bovenop hebben ze ook nog snel last van ruis bij hogere ISO waardes.
En laten Diafragma, sluitertijd en ISO nou juist dé drie elementen zijn die goed in balans moeten zijn voor een scherpe actiefoto.
De eenvoudigste oplossing, is om een meer geschiktere camera te gebruiken voor dat type fotografie.
Wil je toch het maximale halen uit je compact camera? Zet hem dan in een handmatige stand, zoals A (Av, diafragma voorkeuze). Zet het diafragma op een zo laag mogelijke stand (bijvoorbeeld f2.8 of f3.5). Kijk door de zoeker in de juiste uitsnede naar je onderwerp en kijk wat je camera aangeeft voor sluitertijd. Is die snel genoeg om je onderwerp te bevriezen? Dan kun je de foto maken.
Is die te traag om je onderwerp te bevriezen? Dan moet je je ISO waarde net zo lang hoger zetten tot je het onderwerp volledig kunt bevriezen.
Hoe snel dat is, hangt af van de snelheid van het dier. Een grote hond bijvoorbeeld, heeft niet zo’n snelle voet wisseling tijdens het rennen. Dan kan een sluitertijd van 1/400e al wel snel genoeg zijn. Terwijl bij een klein hondje een sluitertijd van 1/1.000e soms nog niet genoeg is om volledig te bevriezen.
Exacte waardes kan ik daarom niet geven, dat is voor ieder dier, maar ook iedere lichtsituatie en omgeving weer anders.

 

Hoe voorkom ik rode ogen op de foto?

✔ Niet flitsen. En als je toch moet flitsen, zorg dan dat de flits niet vanaf dezelfde richting als de camera komt. Met andere woorden: gebruik nooit de flitser van de camera zelf.
Die schijnt namelijk regelrecht op het netvlies van de hond, wat zorgt voor die irritante reflectie op je foto.
Dus als je moet flitsen; gebruik dan een flitser die los staat van de camera en zet ‘m op een plek die niet in dezelfde kijk-lijn staat als de camera.

 

Welke instellingen moet ik gebruiken voor een zwarte hond en zwarte achtergrond.

✔ Kant-en-klare instellingen zijn bij fotografie nooit te geven. Omdat iedere lichtsituatie compleet anders is en dus ook andere instellingen vereist.
Werk je in de studio? Dan is het de truc om je hond ver genoeg van de achtergrond af te zetten. Zorg dat er geen licht op de achtergrond terecht komt, bijvoorbeeld met een honeycomb filter op je lichtbron. Zo krijgt alleen de hond belichting, die kun je zelf regelen en dus kun je zelf bepalen hoe donker of licht de hond dan zal worden.
Werk je met daglicht? Dan ben je afhankelijk van het licht waar je mee moet werken en zal het inderdaad niet altijd perfect lukken. Probeer de hond in een opening van bijvoorbeeld een donkere schuur te zetten. Zo wordt de achtergrond al heel donker, terwijl er wel licht valt op de hond.

 

Ogen van een zwarte hond duidelijk op de foto en donkere ogen goed op de foto, dus niet dat het van die zwarte gaten worden.

✔ Mijn eerste suggestie zou zijn, om in de instellingen van je camera de hoeveelheid contrast een flink stuk lager te zetten.
Ik krijg deze vraag namelijk wel vaker van mensen, en om eerlijk te zijn, heb ik zelf nog nooit meegemaakt dat ogen zwarte gaten worden. Tenzij je tijdens het fotograferen al zo veel contrast in de foto zet, dat daardoor de subtiele details in de foto rondom de ogen al dichtloopt.
Verder zitten er nogal wat verschillen in de bouw van de kop in hondenrassen. En dus ook in de stand en plaatsing van de ogen.
Bij sommige rassen hangt het voorhoofd enorm over de oogkas heen, waardoor de ogen altijd in de “schaduw” staan.
Voor dat soort rassen, kan het helpen om (buiten) later op de dag met zonlicht foto’s te maken. Als de zon heel laag staat. Of bij bewolking, dan zijn er vrijwel geen schaduwen.

 

Hoe je een wit dier in de zon niet overbelicht krijgt. En haren goed kan zien van het dier.

✔ Een correcte belichting toepassen.
Een camera kan heel veel zelf, maar niet alles. Als je een camera in bepaalde moeilijke situaties alles zelf laat doen, zullen de resultaten soms inderdaad tegenvallen.
Wanneer je zelf ingrijpt en de touwtjes in handen neemt, is het eenvoudig om overbelichting te voorkomen of te corrigeren.
Zet je lichtmeting van de camera op meervlaksmeting (matrix), niet op spotmeting/deelmeting.
Maak een testfoto. Kijk op je LCD scherm of er “hoge lichten” aanwezig zijn. De meeste camera’s hebben die functie bij het terugkijken van de foto (raadpleeg je handleiding). Zorg ook dat je LCD scherm niet te helder staat, dan kun je direct vanaf het schermpje een inschatting maken over de belichting. Merk je dat er uitgebeten witte plekken op de foto zitten? Dan kun je met behulp van de belichtings correctie (wederom, zie handleiding) je belichting corrigeren tijdens het fotograferen. Je zet ‘m dan bijvoorbeeld op -0,3 of -0,7 om de gehele foto ietsje donkerder te maken.

 

Hoe krijg ik een zwarte hond en een witte hond samen leuk op de foto zonder dat 1 verbleekt en de ander veel te zwart is

✔ Zet in de instellingen van je camera het contrast niet te hoog. Liever zo neutraal mogelijk, zodat je dat achteraf in een bewerkprogramma veel beter kunt fine-tunen. Het heeft geen zin om de camera dat direct al te laten doen, tenzij je direct ter plaatse de foto gaat afdrukken zonder tussenkomst van een computer.
Zorg verder voor een neutrale achtergrond. Niet te licht en niet te donker. Gras of een bosje is ideaal.
En zorg dat de lichtmeting niet op spotmeting of deelmeting staat, maar op meervlaksmeting (matrix).
Dan zou alles vanzelf goed moeten gaan.

Picture of admin
admin
Deel dit artikel

Geef een reactie